weetjes
dit zijn wat weetjes
- Op dit moment zijn er wereldwijd 1 miljard auto’s in gebruik
- Per dag worden er 165 duizend auto’s geproduceerd
- De geur van een nieuwe auto is samengesteld uit meer dan 50 stoffen
- Bij een snelheid van 95 kilometer per uur duurt het minder dan zes maanden om met een auto de maan te bereiken
- Toen Hitler gevangen zat, vroeg hij Mercedes-Benz om een autolening
- Er passen 19 meisjes in een Smart
- De gemiddelde auto bestaat uit 30 duizend onderdelen
- 92 procent van alle nieuwe auto’s in Brazilië gebruikt ethanol uit suikerriet als brandstof
- 75 procent van alle ooit geproduceerde Rolls-Royce’s rijdt nog steeds rond op de openbare weg
- Volkswagen is eigenaar van Bentley, Bugatti, Lamborghini, Audi, Ducati en Porsche
- Amerikanen staan gemiddeld 38 uur per jaar vast in de file
- Het eerste auto-ongeluk gebeurde in 1891 in de Amerikaanse staat Ohio
- De kans dat je in een auto om het leven komt is ongeveer 1 op 5.000
- Toen de autoradio geïntroduceerd werd wilden sommige overheden er een verbod op omdat het de aandacht van de bestuurder af kan leiden
- In Rusland is rondrijden in een vieze auto een misdaad
- Auto-ongelukken zijn de nummer 1 doodsoorzaak voor Amerikanen onder de 35
- In Turkmenistan hebben automobilisten recht op 120 liter GRATIS brandstof per maand
- In Los Angeles zijn meer auto’s dan mensen
- De uitvinder van de cruise control was blind
- Het voertuig met de hoogste kilometerstand legde 4.586.630 (viermiljoen vijfhonderdzesentachtig zeshonderddertig) kilometer af
- De snelste straat-legale productieauto is de Bugatti Veyron Super Sport (431 km/h)
- In 1941 maakte Henry Ford een auto van sojabonen
- Een flink aantal nieuwe auto’s maakt een nep-motorgeluid door de speakers
- Toeteren, behalve in geval van nood, is in de meeste landen verboden
- Volvo ontwikkelde de driepuntsgordel en maakte het patent gratis beschikbaar voor andere autofabrikanten in het belang van de veiligheid. Een autogordel redt iedere zes minuten één leven
- Auto’s staan gemiddeld 95 procent van hun levensduur ergens geparkeerd
- Bij alle auto-ongelukken heeft 40 procent van de bestuurders niet op de rem getrapt
- Vroeg in de 20ste eeuw veroorzaakten paarden met hun uitwerpselen zoveel vervuiling dat auto’s als groen alternatief werden beschouwd
- Het kost in de Verenigde Staten gemiddeld 8.876 dollar per jaar om een auto te bezitten en onderhouden, dat is 443.800 dollar per 50 jaar
- De Amerikaanse staat Nevada introduceerde in 2012 als eerste een licentie voor zelfrijdende auto’s
- de eerste auto’s hadden geen stuurwielen. Bestuurders moesten sturen met een versnellingspook. Dus eigenlijk was het net als een spelconsole.. maar dan ECHT!
- De eerste autoradio werd uitgevonden in 1929. Wat mensen dan luisterden voor deze tijd met lange afstanden is een raadsel.
- de auto is het meest gerecyclede consumentenproduct in de wereld van vandaag. Dus waar gaan al onze melkpakken heen?
- . Meer dan 90% van de autobezitters geven toe dat ze zingen achter het stuur. De andere 10% zal dan wel liggen achter het stuur…
- Japan produceerde in 2006 de meeste passagiers voertuigen van de hele wereld. Zie figuur.
- De stad met de meeste Rolls Royce per hoofd van de bevolking is Hong Kong.
- Een gemiddeld mens besteedt 2 weken van hun hele leven aan het wachten voor het veranderen van verkeerslichten. Het voelt helaas soms als meer…
- Een airbag duurt slechts 40 milliseconden om op te blazen na een ongeval. Jammer als je daarvoor geblesseerd raakt!
- De duurste auto in 2010 koste meer dan een miljoen dollar. Gelukkig werden er van deze maar 3 ooit geproduceerd.
bmw zijn weetjes
- Wie dacht dat BMW begon als autoproducent heeft het mis. Vliegtuigmotoren, motorfietsen en treinremmen waren de eerste 13 jaar de dagelijkse kost. Pas in 1929 rolde de eerste BMW automobiel van de band.
- Misschien ben je het al bijna vergeten, maar BMW stond ooit bekend om zijn zes-in-lijn motoren. De eerste BMW met zescilinder was de BMW 303. Datzelfde model was ook de eerste BMW met de welbekende niervormige grille.
- De eerste BMW M maakte BMW tot wat het nu nog steeds uitdraagt; sportiviteit. Het begon allemaal met de M1 in 1978. Alle ingrediënten waren aanwezig: een 3.5 zes-in-lijn met 24 kleppen, 284 pk en uiteraard achterwielaandrijving.
- De E30 M3 is misschien wel de meeste geliefde drift-bak ever. Het brute apparaat werd origineel gebouwd om mee te kunnen doen in de eerste klasse van de Touring Car race. Naast een ‘normale’ 197 pk versie kwam er ook een Evolution en Sport Evolution model. In gelimiteerde oplage had die laatste een vermogen van 235 pk. Niet slecht voor die tijd, toch?
- Ja mensen, BMW deed aan slavenarbeid. In de tweede wereldoorlog werkten een dikke 30.000 arbeiders voor noppes. Dat is nu gelukkig verleden tijd, dan kan je beter ontslagen worden…
- BMW en turbotechniek, we raken er zo langzamerhand aan gewend. We zouden bijna vergeten dat het merk in 1972 al experimenteerde met turbo’s. De BMW Turbo was een conceptauto met middenmotor en 280 pk. Kenmerkend waren de gullwing deuren en een digitaal dashboard. Uiteindelijk zijn er twee van gemaakt. De 8-serie en M1 hebben hun ontwerp te danken aan deze legendarische verschijning.
- 1973 was het jaar van de BMW 2002 Turbo. Weer turbotechniek. Dit keer op een 2.0 liter motor. Met 170 pk de eerste geblazen productieauto. Een sperdifferentieel gelocked op 40 procent maakte de 2002 tot een ware held.
- Crisis? bij BMW niet hoor. Het merk breekt nog steeds verkooprecords. Over 2013 is BMW één van de weinige merken die plust met een slordige 10% ten opzichte van vorig jaar.
- De rijkste autosjeik ter wereld is geen sjeik. Het is een mevrouw. Met 12,5% aandelen in BMW is Susanne Klatten (50) de allerrijkste. Die aandelen erfde ze trouwens van haar vader. Met 14,3 miljard dollar op haar bankrekening is dat geen slechte erfenis.